Oppsett

Tusen takk for at du har kjøpt EcoPlug. Her kan du lese eller se video om hvordan du kommer i gang med å spare penger på varmtvann.

 

Kort fortalt består prosessen av 2 steg:
1. Logge inn på dashboardet
2. Koble din enhet til ditt WiFi-nettverk

PS: Sett av 10 minutter til denne prosessen og følg den steg for steg. 

Steg 1 - Logg inn i ditt EcoPlug dashboard

1. Gå inn på https://my.ecoplug.no/user/password 

2. Skriv inn epost-adressen som du brukte da du bestilte din EcoPlug-enhet

3. Klikk Send

4. Du vil nå motta en mail som heter Nytt innloggingspassord.

5. Klikk på linken i mailen.

6. Opprett et nytt passord på my.ecoplug.no (Dette passordet velger du selv og brukes kun til å logge inn på dashbordet my.ecoplug.no). Det må inneholde minst 8 tegn fra 3 av disse fire kategoriene; store eller små bokstaver, tall, spesialtegn.

7. Klikk på EcoPlug logoen oppe til venstre for å gå til dashboardet for din smartplugg. Hvis du har kjøpt flere plugger velger du fra listen den du vil konfigurere først. (Hvis du har kjøpt flere med forskjellige abonnement - over eller under 120 liter - vil det være markert i tittelen)

Du er nå logget inn på EcoPlug Dashboard.

Steg 2 - Koble din smartenhet til ditt WiFi-nettverk 

1. Klikk på "Sett opp din smartplugg".

 

2. Koble til smartenhetens nettverk. Det starter med "shelly...".

3. Bekreft at du er tilkoblet nettverket til smartenheten og klikk neste.

4. Skriv inn navnet på ditt trådløse nettverk (SSID) og passord. Deretter klikk på neste. 

5. Klikk neste dersom du setter opp smartenheten for første gang.

 

6. Klikk på "Send".

7. Det åpner seg en ny fane med datakode. Da har enheten mottatt informasjon om ditt WiFi-nettverk. 

8. Dersom du setter opp en smartplugg: Ta den ut av stikkontakten, vent 10 sekunder og sett den inn igjen.

Gratulerer! 

Du har nå fullført oppsettet.

Når Status lyser grønt her (se bildet under) betyr det at din smartenhet kommuniserer med EcoPlug og alt er i orden. Da vil den automatisk sette opp en plan for å begynne å varme vann når det er billigst - og slik vil du kunne spare penger på varmt vann. 

 

Merk at det kan ta opp til 30 minutter før planen for varming vises. Last inn siden på nytt for å sjekke om statuslyset blir grønt og om oppvarmingsplanen er tilgjengelig.

Den første uken bruker vi til å samle informasjon om når og hvor mye strøm du bruker på varmtvann. Derfor vil planen den første uken bare unngå strømtoppene. Når vi har nok data etter cirka en uke, vil planen kutte ned på antall timer varmtvannstanken er på i døgnet.

PS: Om du har smartplugg med stikkontakt: Sjekk støpselet på varmtvannstanken og stikkontakten og se etter tegn på overoppheting før du setter inn smartpluggen. Det kan være i form av svimerker eller deformasjon. Dersom du ser tegn på overoppheting bør du få fagfolk til å vurdere dette før du tar smartpluggen i bruk. Se eget avsnitt om sikkerhet i vår FAQ

Til slutt...

For å kunne lage gode oppvarmingsplaner, er det 2 opplysninger til vi trenger som du finner under Annet i Rediger fanen (se bilde under)

1. prisområdet du bor i. Dette har vi forhåndsutfylt basert på postnummeret ditt. Men en del postnummer dekker flere prisområder, så det er lurt å kontrollere at dette er rett. Er du i tvil selv så kan du finne mer ut her

2. størrelsen på varmtvannstanken. Dette er en viktig opplysning for å kunne lage mest mulig effektive spareplaner. (Hvis du abonnerer på tank opp til 120 liter vil du ikke kunne registrere høyere volum enn det)

I tillegg ønsker vi gjerne å vite hvor mange av forskjellige aldersgrupper det er som bruker vann fra varmtvannstanken som er styrt av denne smartenheten. Skjemaet for å registrere dette finner du under Husholdning (se bildet over). Disse opplysningene er frivillige, men vil hjelpe oss å bygge en enda bedre og mer treffsikker tjeneste på sikt. Hvis du ønsker å vite mer om hvordan vi behandler slike data, kan du lese mer om det her.  Tusen takk for ditt bidrag!